تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 4

چهارشنبه 29 تير 1384-0:0

"ياد استاد" خوشرو

زندگي و هنر استاد ابوالحسن خوشرو از بزرگان موسيقي محلي مازندراني به تصوير كشيده شد.


حسين جعفرزاده در مقام نويسنده و فيلم ساز ، چندي پيش اين فيلم مستند داستاني به نام «ياد استاد» را كارگرداني كرد و هم اكنون پس از اتمام مراحل فني آماده پخش از شبكه استاني مازندران است.
ابوالحسن خوشرو سال هاست كه در زمينه موسيقي بومي مناطق مازندران تحقيق كرده و در قالب گروه خود به اجراهاي مختلفي در سراسر كشور پرداخته است.

او نوازنده ساز «لله وا» يا ني مخصوص شمال ايران است و همراه با نواختن اين ساز آواز مقامي مازندران را نيز اجرا مي كند. نوازندگان كمانچه و نقاره ديگر اعضاي گروه خوشرو را تشكيل مي دهند. شور و حرارت وصف ناپذير او چنان مخاطب خود را مسحور مي كند كه به سختي مي توان خوانندگي و نوازندگي او را از يكديگر جدا كرد و موسيقي دانان معتقدند كه استاد خوشرو به همان قدرتي كه مي نوازد،
مي خواند و بالعكس.
«لله وا» شامل يك لوله ساده از جنس ني است و به عبارتي همان «ني چوپان» است كه نايب اسداله نوازنده زبردست قاجار درباره آن گفته بود: «من، ني را از آغل گوسفندان به تالار پادشاهان و ميان مردم آوردم.» اما «لله وا» امروز با ني سنتي چوپاني تفاوت هايي دارد و قابليت هاي صوتي امروزي تري بر آن افزوده شده است.
تكنيك استاد خوشرو در نواختن ساز چنين است كه در هر دو حالت دم و بازدهم صداي «لله وا» را به صورت متصل حفظ مي كند و چنين توانايي در سبك ني نوازي غيرمحلي معمولا كمتر ديده مي شود. ضمن اينكه صدادهي اين ساز بسيار پر و جذاب است.
در مستند ويدئويي «ياد استاد»، حسن اكبرنژاد، سرحد پرويزي، پويا علاءالديني در كنار استاد خوشرو حضور دارند. محسن تقي زاده كار فيلمبرداري و قاسم خدامي، تدوين اين اثر را به عهده داشته اند.



    ©2013 APG.ir